Vedle oprav ocelové konstrukce práce zahrnovaly především instalaci moderního řídicího systému. Ten zlepší komfort obsluhy rýpadla i bezpečnost provozu.

Kompletní generální opravou a modernizací prošel v uplynulých dnech na montážním místě Marie v Královském Poříčí velkostroj KU 300/21. Generální oprava je již několikátou generálkou této technologie z roku 1978, ale tentokrát zcela zásadní.

„Její součástí totiž, vedle základních oprav ocelové konstrukce, byla především instalace nového řídicího systému," potvrzuje Pavel Francisko, který v rámci divize Družba generální opravu zajišťoval. Od prvního zprovoznění až do současnosti byl totiž velkostroj řízen klasickým způsobem pomocí relé a stykačů. V rámci odstávky byl ale osazen špičkovým moderním systémem, který umožňuje posádce mít kompletní přehled o činnosti všech systémů rýpadla.

„Systém pak umožňuje regulaci všech těchto částí například v závislosti na zjištěných údajích o teplotě ložisek, rychlosti otáčení a dalších faktorů," vypočítává možnosti Francisko s tím, že řídicí systém pak dokáže na některé krizové situace reagovat i zcela autonomně a zamezit tak případným škodám na technologii. „Výhodou pro údržbu pak je třeba i to, že následně umožní vyvolání historie, ze které je patrné, kde případný problém vznikl, a kde je potřeba ho efektivně řešit."

Vedle řídicího systému ale v průběhu odstávky získal velkostroj také řadu dalších vylepšení. Jedním z nich byla také instalace delšího nakládacího výložníku místo stávajícího krátkého. To umožní jeho lepší dosah při těžbě, a tím i sníží počet přestaveb. Další novinkou pak je osazení kolesa novou brzdou Svendborg, která má lepší brzdné účinky, a hlavně umožňuje přesná časová brzdění. Dá se tak zastavit jak koleso, tak pásové dopravníky přesně ve stejnou dobu a tím zamezit například závalům na pásech.

Po dokončení generální opravy a modernizace byl velkostroj KU 300/21 přemístěn, včetně posádky z divize Družba do prostoru lomu Jiří.