Po více než šedesáti letech možná zcela zásadně změní svůj vzhled zbytkové jámy hnědouhelného dolu Boží požehnání v Kynšperkuí.  Proměnit by se mohly v oddechovou oblast.

Po více než šedesáti letech možná zcela zásadně změní svůj vzhled zbytkové jámy hnědouhelného dolu Boží požehnání v Kynšperku nad Ohří. Světlo světa totiž spatřila první část projektu za více než 150 milionů korun, který řeší revitalizaci této nejzápadnější těžené oblasti sokolovské hnědo­uhelné pánve.

„Boží požehnání ukončilo těžbu už v roce 1946," říká František Kastl, ředitel divize Družba Sokolovské uhelné. Ačkoliv doly těžící briketovatelné uhlí dnes připomíná jen část budov pochlovického domova důchodců a zatopené lomy, horníci oblast neopustili dodnes.

„I když to ví jen málokdo, od uzavření šachty se až dodnes v oblasti nepřetržitě čerpá voda," vysvětluje ředitel Družby. Pokud by totiž její hladina stoupla nad kótu 399 metrů, mohlo by dojít k narušení uhelného pilíře, na kterém vede frekventovaná železniční trať ze Sokolova do Chebu.

Samotné čerpání vody z dávno uzavřeného dolu přitom není ničím levným. Sokolovská uhelná na něj z vlastních zdrojů každoročně vynakládá kolem tří milionů korun. Další desítky tisíc si pak vyžádají opakované nájezdy zlodějů na technologii čerpací stanice. Ta byla proto letos v rámci kompletní rekonstrukce připojena na pult centralizované ochrany.

„Projekt, který byl předložený ke schválení vládní meziresortní komisi proto počítá s vybudováním ochranných pilířů na obou stranách ochranného pilíře ČD, o kubatuře přibližně 400 tisíc kubíků lomového kamene v celkem třech lávkách," říká Kastl. To by umožnilo zvýšit hladinu až na úroveň přepadu ve výši 416 metrů, odkud by následně odtékala samospádem do Ohře.

Ustálení vodní hladiny by navíc umožnilo zahájit kompletní revitalizaci území v okolí dolu Boží požehnání. Město Kynšperk by zde chtělo vybudovat klidovou zónu, která má navázat také na síť cyklostezek budovanou v okolí řeky Ohře.

„Pokud bude celý záměr schválen v rámci programu odstraňování starých důlních zátěží, mohlo by vše být reálně dokončeno nejpozději do roku 2012," dodává Kastl.

Starý důl