Petici za co nejrychlejší dokončení silnice podepisují tisíce lidí. Neustálé odsouvání termínu dokončení ohrožuje rozvojové projekty, včetně těch připravovaných Sokolovskou uhelnou.

Tisíce lidí v Karlovarském a Středočeském kraji již podepsaly petici za urychlenou dostavbu rychlostní silnice R6 z Chebu do Prahy. Vláda totiž její výstavbu kvůli nedostatku financí zastavila a pracuje se už jen na dokončení rozestavěných úseků v okolí Sokolova.

"Není to poprvé, co vláda náš region takto odsunuje na okraj a my si to nemůžeme nechat líbit," říká senátor a místostarosta Sokolova Pavel Čáslava (ODS), který petici inicioval společně se senátory Janem Horníkem (TOP 09) a Miroslavem Nenutilem (ČSSD). Podle něho totiž neustálé oddalování dostavby rychlostní komunikace R6 už tak strukturálně silně postižený kraj ještě více znevýhodňuje.

"První, na co se každý investor zeptá, je dopravní dostupnost. Když uslyší, že jde o jediný region v zemi, který zřejmě ani v budoucnosti nebude mít dálniční spojení sPrahou tak prostě odejde," zlobí se Čáslava. Stavba silnice totiž byla zahájena již v 80. letech minulého století, ale hotová není dodnes. Nejnověji se dokonce mluví o termínech až po roce 2024.

V regionu je přitom připravena celá řada investičních projektů, které jsou na dostavbě R6 závislé. Jde například o záměry společnosti Sokolovská uhelná vybudovat průmyslové zóny u Starého a Nového Sedla. Dokončení silnice bude mít vliv také na výstavbu další etapy průmyslové zóny v Chebu, i některé projekty v okolí krajského města. A také na celkovou zaměstnanost v Karlovarském kraji.

"Postupně se blížíme k vyuhlení ložiska, a pokud v kraji nevzniknou nová pracovní místa, významně se to odrazí na ekonomice celého regionu," potvrzuje například technický ředitel Sokolovské uhelné Jiří Pöpperl. Zatímco dnes firma dává práci více než čtyřem tisícům lidí, už v následujících pěti letech počet poklesne o tisícovku.

"Naše společnost je sice připravena zajistit nezbytné podmínky pro vznik nových průmyslových zón, ale vše se točí kolem jednoho ústředního problému. Bez dobré dopravní dostupnosti sem žádné investory nedostaneme," konstatuje Pöpperl.

Nejde přitom o ojedinělý názor. Stejně situaci vnímá také kraj, hospodářská komora, odborové svazy a řada dalších profesních organizací. I proto je cílem organizátorů petice dostat její projednávání až na program vlády.

"Pokud se nám ale podaří získat potřebných nejméně deset tisíc podpisů, a já věřím že podaří, bude se muset naší peticí kabinet zabývat, namísto toho, aby tento kraj odsunovala dál na vedlejší kolej," říká Čáslava s tím, že pokud by nepomohlo ani to, je připraven organizovat i formu občanských protestů, jako jsou blokády silnic. Podle Čáslavy totiž zdaleka nejde jen o spojení s Prahou.

"Stejně tak potřebujeme propojení s Evropou. Jenže do té doby, dokud nebude dálnice na české straně, německá ji na tamní síť nenapojí. Takže jsme v začarovaném kruhu. Nemáme spojení ani na západ, ani na východ," dodává senátor.