Rozsáhlou přestavbou prochází v těchto dnech budova bývalých strojních dílen divize Družba v Novém Sedle. Ta se přizpůsobuje potřebám rozsáhlého projektu generálních oprav elektrických důlních lokomotiv E27. První z nich se budou v Novém Sedle repasovat už během jara 2008.

 

„Celkové náklady na přestavbu stávajícího objektu dosáhnou výše přibližně 43 milio­­nů korun," říká Josef Odvody, vedoucí sekce Údržba těžby divize Služby.

Generálním dodavatelem stavby je společnost PSV Svatava a nejvýraznější změnou oproti dosavadní podobě dílen je vznik dvou stání, na kterých budou lokomotivy repasovány, včetně dvou montážních kanálů a jednoho příčného kanálu pro pojezd hříže na vyvazování dvojkolí.

„Součástí stavby je rovněž nové zkušební středisko se dvěma čtyřicetimetrovými zkušebními úseky s trolejí napájenou z regulovaného výstupu měniče zkušebny. Zkušebna umožní zkoušky trakčních motorů, trakčních měničů a dalších obvodů celé lokomotivy," vypočítává změny vedoucí sekce.

Současné elektrické lokomotivy o rozchodu 1435 mm jsou v provozech Sokolovské uhelné nasazeny již od 80. let, kdy nahradily starší techniku o rozchodu 900 mm. Změna, která je po desetiletích služby čeká, pak bude skutečně radikální.

„Vlastně s výjimkou elektromotorů a vzdušníků dojde k výměně celé elektro a pneumatické výzbroje včetně pomocných pohonů lokomotiv," říká Tomáš Králík, vedoucí sekce Hlavní mechanik divize Družba. Z původních dílů pak zůstane ještě kompletní podvozková část, která je dostatečně dimenzována pro potřeby důlních provozů, a která bude osazena novými díly. Na první pohled se nezmění ani kabina strojvůdce. Uvnitř ale doslova nezůstane kámen na kameni. Změní se systém řízení, odhlučnění, přibude klimatizace, kamery a další nezbytná výbava pro zajištění běžných hygienických podmínek pracoviště obsluhy.

„Trochu složitější to je u těch věcí, které se jen mění," říká Králík. Původní výrobce lokomotiv Škoda Plzeň totiž dnes již neexistuje, a tak se musela nejprve zhotovit nová kompletní výkresová a průvodní dokumentace lokomotiv a následně nechat část dílů a modulů vyrobit na zakázku. „Což je třeba u odlitků dosti značný problém."

První elektrické lokomotivy by se v Novém Sedle měly repasovat během druhého čtvrtletí nadcházejícího roku. Ročně se počítá s opravou a modernizací pěti strojů, celkově se jedná o dvě desítky lokomotiv. Generálním dodavatelem akce bude společnost CZ Loko spolu s vybranými regionálními dodavateli jako je SEF Sokolov, Svatavské strojírny nebo Autika, s. r. o. Podstatná část prací pak bude zajištěna z vlastních zdrojů společnosti.

Dílny