Sedm let letos uplynulo ode dne kdy v Karlovarském kraji poprvé experimentálně vyrazily na silnice takzvané cyklobusy. Zájem o ni navíc strmě roste.

Dnes je tak autobusová doprava přizpůsobená převozu cyklistů a jejich jízdních kol jedním z nejúspěšnějších projektů na podporu turistického ruchu v regionu.

"Odhadem je počet cestujících každoročně vyšší přibližně o šedesát procent," říká Petr Hartman, který má tento projekt v rámci společnosti Autobusy Karlovy Vary na starosti. Celkově tak v regionu existuje již šest základních tras po kterých autobusy jezdí. Bezkonkurenčně největší zájem je přitom o linky vedoucí z Chebu a Sokolova na vrcholy Krušných Hor.

"Ačkoliv jsme letos posílili autobusy na trase do Božího Daru, kapacitně už zase nestačí," potvrzuje Hartman. Jeden autobus s přívěsem je přitom schopen uvést až 36 jízdních kol a stejný počet cyklistů. Zcela odlišná situace je naopak u linky vedoucí do oblastí Toužimska a Žluticka. "Tam se často jezdí kvůli jednomu nebo dvěma lidem."

Speciální cyklobusy vyrazily na svou sedmou pouť po silnicích v kraji už v druhé polovině května a v provozu budou až do 28. září. Jezdí především o víkendech. Výjimkou jsou linky z Bad Elsteru a Wiesau do Chebu, které fungují v rámci běžného provozu a místo přívěsů využívají pro kola nosičů a trasa do Klášterce a Kadaně, která funguje obdobným způsobem. Ačkoliv jde o projekt na podporu turistického ruchu, více než hosté ji využívají hlavně obyvatelé regionu.

"U běžného jízdného evidenci kdo je odkud nelze udělat, ale můžeme usuzovat z údajů o prodeji předplacených karet," říká Hartman. Ty si téměř výhradně pořizují firmy a úřady z regionu pro rekreaci svých zaměstnanců, nebo lidé žijící v Karlovarském kraji. "Výjimkou je jen linka z Bad Elster, kterou jezdí do Chebu především němečtí cyklisté."

To, že podobný systém v kraji funguje je možné jen díky spolupráci přepravce, generálního partnera projektu firmy Sokolovská uhelná, krajského úřadu a některých dalších regionálních firem. Cyklobusy totiž zatím nelze provozovat v komerčním režimu protože musí podle zákona jezdit za běžné ceny autobusové přepravy. Narozdíl od nich jsou ale tyto autobusy vytěžovány maximálně ze 40 procent. Cyklisté totiž obvykle míří jen jedním směrem, zatímco zpět jedou na kole. A svou roli v jejich případě hraje i počasí.