Sníh se letos objevil o několik týdnů dříve než v předchozích letech. Větší potíže v lomech Sokolovské uhelné ale nezpůsobil. Na příchod skutečné zimy se tak lomy i zpracovatelská část teprve připravují. 

„Měli jsme jen menší prokluzy pasových dopravníků, ale jinak se žádný problém neobjevil," říká Jaroslav Jiskra, vedoucí sekce Koordinace a řízení výroby Sokolovské uhelné. První sníh navíc vydržel jen necelých 24 hodin, a protože nešlo o žádné masivní přívaly, jeho tání příliš nezatížilo ani čerpací stanice v lomech. Ty se přesto připravují na příchod další bílé nadílky i mrazů.
„V sourhnu ale letošní opatření nijak nevybočují z toho, co děláme v lomech i ve zpracovatelské části každý rok," říká vedoucí sekce Koordinace a řízení výroby s tím, že v první řadě jde o zásobování nezbytným materiálem pro zimní měsíce. Ve skladech společnosti tak je už v těchto dnech připraveno například přes devět tisíc kilogramů absodanu, posypové soli, i nářadí na odklízení sněhu.
„Od počátku listopadu pak přejde vozový park firmy automaticky na zimní naftu. A v případě potřeby ji bude možné nahradit i naftou arktickou," vypočítává jednotlivá opatření Jiskra.
Výhodou letošní zimní přípravy je částečně i skutečnost, že loňská zima byla nezvykle mírná. Díky tomu zbyla část posypového materiálu, ale také fagulí. Právě ty jsou totiž dlouhodobě nejproblematičtější položkou zimních opatření.
„V současné době je pro nás vyrábí firma Dubický v Sokolově, ale už jsme poslední, kdo je objednává," říká Jiskra. Těžební firmy na severu Čech je, z důvodu problémů s dodávkami, v minulosti nahradily horkovzdušnými pistolemi. Ty mají výhodu v tom, že odpadá práce s otevřeným ohněm. „Na druhou stranu to ale znamená natahování přívodních elektrických kabelů, a to také není úplně ideální."
Na zimu se stejně jako lomy připravují i ostatní části provozů Sokolovské uhelné. Mezi ně patří také rozmrazovací tunely ve Vřesové. Ty prošly už před rokem kompletní rekonstrukcí a v případě silných mrazů budou zajišťovat rozmrazování vagónů jak s briketovatelným uhlím, tak s vozy určenými pro energetiku.
„V případě zpracovatelské části část zimních opatření proběhla už v průběhu odstávek, kdy se prověřovala například funkčnost otápění jednotlivých částí technologie. V říjnu pak na všech sekcích proběhly každoroční prověrky před zimním obdobím," uzavírá Jiskra s tím, že je stanoven i kompletní plán zimní údržby počínaje komunikacemi a konče kolejovými přejezdy, nebo systémem odklízení sněhu z hlav sloje v obou lomech Sokolovské uhelné.
Zimní opatření přitom zdaleka nejsou bezúčelná. V případě, že by selhaly v zimním období některé části výroby, počínaje lomy a konče přepravními trasami nebo samotnou výrobou ve Vřesové, mohlo by to znamenat škody v řádu až desítek milionů korun. K takové situaci přitom v minulosti již jednou došlo, když musela v 70. letech minulého století zastavit kvůli zamrznutí technologie teplárna ve Vřesové.
V novodobé historii Sokolovské uhelné se podobným událostem podařilo zamezit. Mimo jiné právě i díky rozsáhlému systému zimních opatření. Dílčí problémy tak způsobují jen lokální změny počasí, které jsou spojené například s výraznými srážkami a vymykají se obecným modelům předpovědi počasí pro širší region.