Nejvýkonnější dieselelektrické motorové lokomotivy na českých kolejích provozuje od letošního roku společnost Sokolovská uhelná. Každý z takzvaných Mobydicků disponuje úctyhodným výkonem 1455 kW a utáhne až 30 výsypných vagónů naložených uhlím.

Nejvýkonnější dieselelektrické motorové lokomotivy jaké jezdí na českých kolejích provozuje od letošního roku společnost Sokolovská uhelná. Každý z takzvaných Mobydicků, motorové lokomotivy řady 774, disponuje úctyhodným výkonem 1455 kW a utáhne až tři desítky výsypných vagónů řady Wap naložených uhlím.

„Každá z nich přitom váží solidních sto-dvacet tun," říká Zoltán Filkoházy, mechanik sekce vlečka divize Družba. Každá ze dvou nových lokomotiv tak dokáže nahradit dva stroje řady 724, které se musely zapřahat v tandemu.

Enormně silný Mobydick poháněný agregátem americké společnosti Catterpillar přitom vznikl modernizací známých lokomotiv řady 770, přezdívaných Čmelák. Společnost CZ Loko v Jihlavě pro potřeby dolů přestavěla již dva stroje, a v současné době pracuje na třetím.

Vedle silných motorů přinesla moder-nizace také zcela nové řízení lokomotivy, zlepšení pracovního prostředí strojvedoucího, zjednodušení obsluhy a údržby lokomotivy. Na první pohled je pak viditelná změna vnějšího vzhledu, kdy došlo ke snížení kapoty stroje a vytvoření takzvané věžové kabiny.

Celkové náklady na opravu a modernizaci jednoho stroje dosáhly výše 37 milionů korun. Všechny tři lokomotivy jsou určeny pro přepravu uhlí z vlečky Vřesová do zásobníku uhlí na vlečku ÚTT Citice, na převoz uhelných vlaků do železniční stanice Nové Sedlo a na těžký posun.