Investice, nové technologie
S poněkud neobvyklým problémem se během příprav provozů Sokolovské uhelné na zimní období museli letos vypořádat pracovníci sekce MTZ. Svou výrobu totiž ukončil jediný producent takzvaných fagulí v České republice.
Rozsáhlou přestavbou prochází v těchto dnech budova bývalých strojních dílen divize Družba v Novém Sedle. Ta se přizpůsobuje potřebám rozsáhlého projektu generálních oprav elektrických důlních lokomotiv E27. První z nich se budou v Novém Sedle repasovat už během jara 2008.
Nový drtič za téměř 15 milionů korun byl instalován v uplynulých dnech v kamenolomu Sokolovské uhelné v Horním Rozmyšlu.
Nejvýkonnější dieselelektrické motorové lokomotivy na českých kolejích provozuje od letošního roku společnost Sokolovská uhelná. Každý z takzvaných Mobydicků disponuje úctyhodným výkonem 1455 kW a utáhne až 30 výsypných vagónů naložených uhlím.
Strategie z minulých let, kdy firma masivně investovala do energetiky, přináší ovoce. Stabilní situace se pozitivně odráží také v pěněženkách zaměstnanců. Výsledky naopak negativně ovlivnila nezvykle teplá zima.
Desítky milionů korun chce investovat v nadcházejících letech společnost Sokolovská uhelná do svého tepelného hospodářství. Vložené prostředky přinesou především zvýšení efektivity distribuce tepla městům v regionu.
Neobvyklý pohled se v těchto dnech nabízí v prostoru lomu Jiří ve Vintířově. Místo tradičních rovných linií pásové dopravy totiž jeden z dopravníků na třetím uhelném řezu uhýbá v ostrém úhlu.
Produkce hnědouhelného multiprachu ve Vřesové výrazně vzroste. Umožní to právě dokončovaná třetí etapa intenzifikace jeho výroby, která patří ke klíčovým investicím společnosti ve Vřesové.
Poprvé v historii pojede zpracovatelská část ve Vřesové bez pravidelné letní odstávky. Ta v minulosti sloužila k opravám a rekonstrukcím technologií, a měla zásadní dopad i na zákazníky společnosti.
Investice prováděná z části za plného provozu souvisí se změnou pozice uhelné sloje v lomu Jiří. Délka hlavních pásů už je téměř kilometr a koncové poháněcí stanice by je již nezvládly.
Další, v pořadí už třetí, kolesové rýpadlo typu KU 300/S z lomu Jiří ve Vintířově projde generální opravou. V jejím rámci se technologie sloužící k dobývání hnědého dočká hned několika zásadních změn.
Ruční obsluha se stane minulostí. Nová technologie s sebou přinese i vyšší bezpečnost. Spuštění nového řídícího systému je plánováno na rok 2010.
Díky technologii se ve Vřesové ročně získají tisíce tun kyseliny sírové. Agresivní prostředí uvnitř výrobní jednotky si ale vyžádalo výměnu jednoho z klíčových komponentů.
Nové kolesové rýpadlo KU 300/19 v současné době prochází rekonstrukcí a technickými úpravami. Ty umožní jeho nasazení i v tvrdších polohách, kde současná technika pracuje s nadměrným opotřebením.
Důlní elektrická lokomotiva 27E2 vyjede počátkem listopadu z nových dílen v Novém Sedle. Ty vznikly letos v červnu a opravu spojenou s modernizací by zde mělo absolvovat 20 lokomotiv.
Další prostředky z rozpočtu Sokolovské uhelné míří do ochrany vod. Likvidace starých ekologických zátěží u Staré Chodovské skončí už za dva roky.
Paroplynová elektrárna ve Vřesové umí v případě potřeby odpojení od rozvodné soustavy okamžitě snížit skokově výkon o 200 MW. Díky tomu dokáže od ledna v případě potřeby stabilizovat rozvodnou síť.
Letos odstartuje technologicky náročná ekologizace teplárny ve Vřesové. Potrvá pět let, a na jejím konci bude další snížení emisí. Do oblasti ochrany životního prostředí míří i další investice Sokolovské uhelné.
Technologie ze sedmdesátých let prochází nejen kompletní generálkou, ale především zásadní modernizací řídicího systému. Tu postupně absolvují všechny nejdůležitější důlní technologie.
Nový cyklus odstávek prospěl odběratelům tepla a elektřiny z Vřesové i celkové ekonomice provozu. Letos se práce rozšíří o rozsáhlou opravu chladicí věže paroplynové elektrárny.