S poněkud neobvyklým problémem se během příprav provozů Sokolovské uhelné na zimní období museli letos vypořádat pracovníci sekce MTZ. Svou výrobu totiž ukončil jediný producent takzvaných fagulí v České republice.

„Pro oba lomy jsou přitom fagule důležité při rozmrazování během zimních měsíců," říká vedoucí sekce Milan Kotes.

Až triviálně jednoduchá technologie spočívající na hadrech namotaných na dřevěnou tyč, zalitých parafínem a obalená jutou je totiž mnohem účinnější, než všechny moderní náhrady na bázi plynu nebo benzínu. Její náhradu tak nakonec pracovníci firmy museli řešit dost neobvyklým způsobem.

„Zjistili jsme si technologii výroby, a nakonec se dohodli se sokolovskou firmou Astos, která má chráněnou dílnu zaměstnávající invalidy, že nám tyto fagule vyrobí," říká Kotes s tím, že zbytek zimní přípravy se letos, naštěstí, odehrál v poměrně standardních kolejích.

„Už v polovině října se tak na sklad objednaly běžné potřeby pro zimní provoz, jako je absodan, nemrznoucí náplně nebo posypová sůl," vypočítává jednotlivé položky vedoucí sekce.

Po listopadovém přechodu rafinérií na výrobu zimní nafty se pak postupně nahradilo letní palivo. Té se v rámci firmy denně spotřebuje úctyhodných 30 tisíc litrů a dalších 150 tisíc litrů tvoří skladová rezerva. Souběžně do skladů přibyly i nezbytné zásoby kerosinu pro rozmrazování. „Podle spotřeby se pak jednotlivé věci budou průběžně doplňovat."

Zatímco mírná zima se může v provo­zech dolů projevit mimo jiné třeba na poklesu spotřeby posypového materiá­lu nebo zmiňovaného leteckého petroleje, například na spotřebu nemrznoucích směsí do automobilů žádný vliv mít nebude.

„Ty se do aut musí lít bez ohledu na to, jestli je zrovna dnes teplo nebo ne. Zítra by totiž mohlo začít mrznout a škody, které by způsobily letní směsi by byly rozhodně vyšší, než to, co bychom jejich použitím ušetřili," uzavírá Kotes.