Investice, nové technologie
V lomu Jiří "zlomili" pasovku
Tento jev, na lomu viditelný vůbec poprvé, je vynucenou daní postupu těžby. „Postup těžby na třetím řezu je totiž výrazně pomalejší, než postup v ostatních řezech, protože se zde nachází méně kvalitní uhlí, vysvětluje Ing. Radovan Zima, vedoucí sekce Těžba uhlí Divize Jiří. Urychlení kroku třetího řezu si vyžádala investiční výstavba nových poháněcích stanic na sběrných linkách. Délka stávajících posledních sběrných pásových dopravníků je již taková, že by pohony pás neutáhly. Přes nové poháněcí stanice by ale nepřejel vynášecí pásový most, který vynáší uhlí z porubních dopravníků třetího řezu. Proto byl v rámci mimořádné přestavby most přemístěn až za montážní místo nových stanic, ale zbývající dopravníky třetího řezu byly přestavěny pouze tak, aby i nejvýchodnější dobyvatelné zásoby lomu Jiří byly stále dosažitelné velkostrojem a nemusely být odepsány.
„Vyřešili jsme to tak, že jeden z pasů byl postaven klasickým způsobem. Druhý jsme vyvezli na transportním voze do potřebné polohy a napojili ho na přestavěný vynášecí most, vysvětluje nezvyklé manévry vedoucí sekce Těžba uhlí.
Pracovníci divize dále zprovoznili vlastními silami starší poháněcí stanici. „S tou nastavíme dopravníky třetího řezu až do jižních partií lomu. Bude v provozu do doby, než se dopravník posune na řádnou úroveň třetího řezu.
Zalomení pásových dopravníků, které mělo na těžbě uhlí v lomu Jiří premiéru, ale nejsou až tak ojedinělým řešením. Obdobný systém skládání přepravníků do různých úhlů se v případě potřeby používá především na výsypkách společnosti.