Investice, nové technologie
V Novém Sedle budou repasovat lokomotivy
„Celkové náklady na přestavbu stávajícího objektu dosáhnou výše přibližně 43 milionů korun," říká Josef Odvody, vedoucí sekce Údržba těžby divize Služby.
Generálním dodavatelem stavby je společnost PSV Svatava a nejvýraznější změnou oproti dosavadní podobě dílen je vznik dvou stání, na kterých budou lokomotivy repasovány, včetně dvou montážních kanálů a jednoho příčného kanálu pro pojezd hříže na vyvazování dvojkolí.
„Součástí stavby je rovněž nové zkušební středisko se dvěma čtyřicetimetrovými zkušebními úseky s trolejí napájenou z regulovaného výstupu měniče zkušebny. Zkušebna umožní zkoušky trakčních motorů, trakčních měničů a dalších obvodů celé lokomotivy," vypočítává změny vedoucí sekce.
Současné elektrické lokomotivy o rozchodu 1435 mm jsou v provozech Sokolovské uhelné nasazeny již od 80. let, kdy nahradily starší techniku o rozchodu 900 mm. Změna, která je po desetiletích služby čeká, pak bude skutečně radikální.
„Vlastně s výjimkou elektromotorů a vzdušníků dojde k výměně celé elektro a pneumatické výzbroje včetně pomocných pohonů lokomotiv," říká Tomáš Králík, vedoucí sekce Hlavní mechanik divize Družba. Z původních dílů pak zůstane ještě kompletní podvozková část, která je dostatečně dimenzována pro potřeby důlních provozů, a která bude osazena novými díly. Na první pohled se nezmění ani kabina strojvůdce. Uvnitř ale doslova nezůstane kámen na kameni. Změní se systém řízení, odhlučnění, přibude klimatizace, kamery a další nezbytná výbava pro zajištění běžných hygienických podmínek pracoviště obsluhy.
„Trochu složitější to je u těch věcí, které se jen mění," říká Králík. Původní výrobce lokomotiv Škoda Plzeň totiž dnes již neexistuje, a tak se musela nejprve zhotovit nová kompletní výkresová a průvodní dokumentace lokomotiv a následně nechat část dílů a modulů vyrobit na zakázku. „Což je třeba u odlitků dosti značný problém."
První elektrické lokomotivy by se v Novém Sedle měly repasovat během druhého čtvrtletí nadcházejícího roku. Ročně se počítá s opravou a modernizací pěti strojů, celkově se jedná o dvě desítky lokomotiv. Generálním dodavatelem akce bude společnost CZ Loko spolu s vybranými regionálními dodavateli jako je SEF Sokolov, Svatavské strojírny nebo Autika, s. r. o. Podstatná část prací pak bude zajištěna z vlastních zdrojů společnosti.
Dílny