Obří výdaje do ekologie z minulých období postupně doplňují projekty, které firmě umožní přežít i v letech, kdy se přiblíží vyuhlení ložiska. Rozsáhlé investice se týkají jak těžební tak zpracovatelské části.

Stovky milionů korun investuje v roce 2010 Sokolovská uhelná ve svých provozech. Mezi zásadní projekty bude letos patřit především intenzifikace výroby multiprachu, který nahradí dosavadní výrobu briket.
„Ta bude nejvýznamnější investicí i z hlediska objemu finančních prostředků," říká Petr Linha, vedoucí sekce Investice Sokolovské uhelné. Firma na ni totiž vynaloží více než 170 milionů korun. Samotný projekt je rozdělen mezi dvě samostatné smlouvy. První uzavřenou s generálním dodavatelem stavby, což jsou Strojírny Cheb, a. s., a druhou s německou firmou MBE Coals & Minerals Technology, která dodá osm kusů speciálních mlýnů na úpravu uhlí. Ty na Vřesovou přivezou v průběhu léta, a po svém zprovoznění dokážou vyrobit až 32 tun hnědouhelného multiprachu za hodinu. Souhrnná hodinová kapacita nové výroby, která bude z části využívat i stávající technologie rušené briketárny, pak dosáhne i s prachem z filtrů na sušení uhlí 40 tun.
Právě výroba hnědouhelného multiprachu je jednou z klíčových investic firmy. Zatímco poptávka po briketách v dlouhodobém horizontu významně klesla, naopak po multiprachu roste. Jeho spalování je totiž výrazně energeticky efektivnější než při použití kusového uhlí.
„Mezi další velmi významné investice, které budou probíhat v roce 2010, pak patří ekologizace teplárny Vřesová, kterou postupně projde všech pět tamních kotlů," říká vedoucí sekce Investice. Letos se bude týkat kotle číslo 2, a celkové ukončení investice je plánováno na rok 2015. „Samotná investice spočívá ve změně technologie spalování na těchto kotlích včetně jejího řízení s cílem významně snížit emise oxidu dusíku."
Z hlediska dopravy pak bude zásadní letošní rekonstrukce dopraven na nádraží ve zpracovatelské části Sokolovské uhelné ve Vřesové. Dosavadní dopravna V3 se totiž zruší a přesune do dopravny V2, která bude namísto dosavadního řízení osazena nejmodernějším počítačovým systémem společnosti AŽD, který je používán i k řízení dopravy na státní železnici.
„Tato investice by měla být dokončena v průběhu příštího roku, a kromě výrazného zvýšení komfortu obsluhy přinese také lepší systém kontroly a tím i prevence případné havárie," vysvětluje Linha s tím, že zdaleka nejde o jedinou investici, která ve firmě letos souvisí s železniční dopravou. V současné době probíhá také výběrové řízení na nová ramena a řídicí systém pro tankoviště ve Vřesové, kde se plní železniční cisterny.
Ve Vřesové pak dále pokračuje celá řada dalších velkých investic. Ty se týkají například turbogenerátorů teplárny, řídicího systému generátorovny a dalších celků. Velké investiční akce se ale v roce 2010 nebudou vyhýbat ani těžební části.
Po dokončení stavby nových sedimentačních nádrží v lomu Družba, které přispívají k lepší čistotě vypouštěných vod do Novosedelského potoka, dojde i na rekonstrukci stávající nádrže.
„Velkou akcí pak bude přemístění nakládky uhlí v divizi Jiří, takzvaný Václavák II.," shrnuje nejvýznamnější projekty Linha. Jde o přemístění vynášecích pasů uhlí, které jdou z lomu Jiří tak, aby se uvolnil prostor pro výsypku. Ta následně zapře severní stěnu lomu, která je ve skluzu a zatím zpevněna betonovými piloty. Celkové náklady v tomto případě dosáhnou osmdesáti milionů korun a dokončení akce je plánováno na rok 2011.