Jedna z největších stavebních akcí v lomu Jiří spěje do závěrečné fáze. V místě bývalých pásových dopravníků se začne již počátkem příštího roku těžit.

Dvě nové trasy pásových linek, každá o délce více než 1,5 kilometru, vyváží od poloviny července uhlí z lomu Jiří ve Vintířově. Přemístěním dvou stěžejních tras, které bude následovat ještě přeložení pásové linky D, si vynutila potřeba zajištění dalších výsypných prostor v lomu, kterému musí předcházet odtěžení zásob uhlí v oblasti.

"Pokud jde o přípravy, byla to dost náročná akce," říká vedoucí sekce Těžba uhlí Sokolovské uhelné Radovan Zima. V prostoru původních tras totiž vedla zároveň hlavní přístupová komunikace do lomu, kterou bylo nutné nahradit.
"Ještě než se začalo s překládáním pásových linek se tak musel postavit nový most pro pásové dopravníky, velký silniční most a také nová příjezdová silnice," vypočítává hlavní stavební práce vedoucí sekce Těžba uhlí. Poměrně složitý byl i samotný přesun obou linek. Ty jsou totiž součástí hlavních tras, po kterých je vynášeno uhlí z lomu na povrch.

"Jejich odstavením se tak kapacita vynášecích linek snížila na polovinu. I proto se vše dělalo v průběhu července, tedy v době, kdy je nižší těžba a zároveň probíhají odstávky," říká Zima.

Přeložením linek do nových tras ale, kromě uvolnění výsypných prostor, přinese i další pozitiva. Mezi ně patří například zlepšení ekologie provozu pásových dopravníků. Během stavby totiž došlo k nahrazení dosavadních spouštěčů, které slouží pro postupné rozjezdy linek.

"Dosud používané spouštěče, kde se jako chlazení používá olej, nahradily takzvané industarty. Tím se zamezí riziku případného úniku oleje při závadě nebo opravách," dodává Zima. Zároveň se snížil také sklon stoupání pásových linek, což by mělo zlepšit i jejich provozní vlastnosti.

V polovině srpna odstartují ještě práce na přeložení zbývající pásové linky D a postupné likvidaci staré příjezdové komunikace i mostních konstrukcí. Do konce roku 2012 pak bude v oblasti vytěženo uhlí a dojde k jejímu uvolnění pro vnitřní výsypku lomu. Ta následně zapře severní stěnu lomu, která je ve skluzu a zatím zpevněna betonovými piloty.

Celková výše výdajů na přestavbu linek i související výstavbu komunikací a mostních objektů dosáhne zhruba osmdesáti milionů korun.

Vynášecí linky Jiří