Podpora regionu
Další část R6 se otevře květnu 2012
Rychlostní silnice R6 mezi Sokolovem a Karlovými Vary bude plně průjezdná už v květnu příštího roku. Zároveň ale řidiči budou muset sáhnout hlouběji do kapsy. Stát totiž připravuje její zpoplatnění. Pro server suas.cz to aktuálně potvrdil Pavel Rödl, šéf krajské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR v Karlových Varech (ŘSD).
"Hlavní most přes řeku Ohři je již hotový, a v současné době probíhají práce na připojení přemostění železniční trati na komunikaci, postupné dokončování povrchů a další související práce," uvedl Rödl s tím, že do jara se řidiči musí ještě připravit na drobné změny na silnici v souvislosti s vývojem stavby. "Nicméně práce jdou zatím podle plánu, takže plánovanému otevření všech čtyř pruhů v květnu by už nemělo nic bránit."
Poněkud složitější je ale situace pokud jde o výstavbu další části silnice od Karlových Varů směrem na Prahu. Zde byly práce, s výjimkou výstavby některých obchvatů obcí, kvůli nedostatku financí zcela zastaveny. Karlovarský kraj, který je spolu s jižními Čechy jediným regionem bez dálničního spojení s hlavním městem, si tak na svou silnici asi bude muset ještě nějaký čas počkat.
"Možným řešením by ale mohlo být zařazení stavby do operačního programu Evropské unie Doprava," říká Rödl s tím, že z jeho financování totiž jiné projekty vypadly a nahradit by je mohla právě R6. Nicméně je nutné zjistit, zda její projekt vůbec splňuje náležitosti pro zařazení mezi stavby s vyšší prioritou.
"Pokud ale vím, Karlovarský kraj už připravuje analýzu budoucí hustoty provozu na R6. A podle prvních informací budou tato čísla výrazně jiný, než analýzy pouhých jednotlivých částí dálnice," vysvětluje Rödl, podle kterého by tak R6 mohla značně ulevit silně zatíženým dálnicím D5 na jihu a D8 na severu. A pokud to studie potvrdí, moho by to R6 posunout z hlediska priorit státu o něco výše.
Navíc karlovarské ŘSD hledá cesty jak projekt zlevnit. Jedním z možných způsobů by mohl být navržený systém směny pozemků pod tělesem budoucí rychlostní silnice, namísto jejich dosavadních výkupů. Ty totiž stavbu nejen že výrazně brzdily, ale kvůli spekulacím s pozemky také prodražovaly.
"Narozdíl od Německa, kde lze stavět dálnice i za situace, kdy není ukončené majetkoprávní vypořádání, u nás to možné není," poukazuje Rödl na situaci kdy podobný spor brzdil celé roky stavbu malého úseku dálnice u Hradce králové. Projekt, se kterým přišlo karlovarské ŘSD jako první v republice, by tak věci mohl výrazně pomoci. Už s ním totiž souhlasil jak úřad pro zastupování státu, tak pozemkový fond. Tedy největší správci státní půdy, které by pozemkovou směnu řešili. První větší výměny pozemků na trase R6 by tak měly odstartovat už od ledna 2012.
Urychlení výstavby silnice R6 je přitom pro Karlovarský kraj doslova strategickou záležitostí. Už za dvě desítky let se totiž očekává výrazný útlum těžby hnědého uhlí v Sokolovské pánvi, které zaměstnává velkou část obyvatel regionu. Ztrátu pracovních míst bude nutné nahradit budováním nových podniků. Kvůli nedokončené dopravní infrastruktuře se ale Karlovarskému kraji všichni větší investoři zatím vyhýbají velkým obloukem.