Největší a nejsledovanější rekultivační projekt regionu míří do finále. Už jen pouhé týdny zbývají do dne, kdy Sokolovská uhelná definitivně ukončí čerpání důlních vod z bývalého lomu Medard-Libík.

Tím odstartuje postupné zatápění zbytkové jámy, na jejímž konci vznikne mezi Sokolovem a Habartovem obří rekreační oblast.

„Čerpání definitivně zastavíme k 30. červ­nu letošního roku,“ potvrzuje František Kastl, ředitel divize Družba Sokolovské uhelné. Z počátku ale, podle Kastla, nebude první etapa vedoucí k napuštění budoucího jezera příliš patrná. „Medard se bude z počátku plnit jen dešťovými vodami a vodou z Radvanovského potoka, což bude při celkové rozloze Medardu celkem zanedbatelné. Do konce letošního roku tak hladina nastoupá maximálně o patnáct metrů.“

Skutečné napouštění Medardu tak začne až za tři roky. Do té doby je totiž nutné ještě udělat celou řadu technických kroků. Tím prvním bude likvidace současné čerpací stanice na dně lomu. Zhruba ve druhé polovině roku pak začnou práce na stavbě protlaků pod železniční tratí a silnicí do Citic, které umožní příští rok stavbu napouštěcího kanálu spojujícího Medard s řekou Ohří. 

„Ten budou tvořit dvě potrubí o průměru 1,4 metru plus dvě přečerpávací komory,“ vysvětluje ředitel divize Družba. Přirozenou cestou pak dosáhne hladina v jezeře kóty 365 metrů, následně pak bude kanálem dokončeným v roce 2009 navýšena hladina až na finální kótu 401 metrů.

Rozhodně přitom nepůjde o žádné malé objemy vody. Celkově by do roku 2013, v návaznosti na vydatnost Ohře, mělo do Medardu přitéci přes 150 milionů metrů krychlových vody. Následně bude přítok z Ohře uzavřen a zachován pro případné budoucí potřeby. Naopak Radvanovský potok, který byl v minulosti kvůli těžbě severních svahů lomu Medard přeložen do Svatavky, se stane trvalým přítokem nového jezera. 

Ještě v průběhu napouštění navíc bude v oblasti probíhat i sypání severovýchodních svahů Medardu a svahů ve směru na Sokolov. Jejich sypání bude definitivně ukončeno závěrem roku 2010. Poté dojde také k likvidaci veškerých kolejí, trolejí a posledních zbytků vybavení lomu. Jde především o rozvodnu, která se nachází v záplavové oblasti, ale také technologie, které dosud v lomu pracují, jako zakladač Z1650/16 nebo lopatkové rýpadlo E2,5/14.