Rozhovory
Největším staveništěm kraje je Sokolov
Dokončuje se zde výstavba vodní nádrže Medard, buduje se nový autobusový terminál, most přes řeku Ohři u chemičky, rychlostní silnice, kruhové objezdy na sídlišti Michal, nová budova Integrované střední školy technické a ekonomické, připravuje se stavba další části obchvatu města i řada dalších investic. To vše na jedné straně obyvatelům Sokolova dost výrazně ztrpčuje život. Podle starosty města Karla Jakobce ale na druhé straně městu do budoucnosti výrazně pomůže.
SU: Co vlastně pro Sokolov znamená tak velký objem staveb v jediném roce?
Jakobec: „Samozřejmě výrazné zhoršení dopravní situace. Na druhou stranu ty stavby, které se tady provádí, jsou pro nás důležité a lidem již v příštím roce hodně pomohou. Asi nejhorší je teď objížďka, která vede městem kvůli výstavbě rychlostní silnice. Hlavně koncem týdne je především část kolem Vajíčkárny dost ucpaná, ale upřímně: čekal jsem, že to bude horší. Trochu to na podzim zkomplikuje ještě zahájení západního obchvatu města, které se bude napojovat mezi gymnáziem a Sokolovskými strojírnami přes jižní lom za klášterem, ale zase naopak skončí stavba napojení z Tovární ulice u chemičky na Královské Poříčí. Z toho mám obzvlášť radost."
SU: Proč má zrovna starosta Sokolova radost z mostu do Královského Poříčí?
Jakobec: „Protože se nám díky tomu podaří úplně odklonit cisterny s chemikáliemi mimo město. Víceméně jsme měli dosud štěstí, ale už jen představa, že by v ulicích došlo k nějaké havárii a my museli následně evakuovat několik tisíc obyvatel města mi připadá šílená. Proto jsem rád, že se tuto stavbu daří dokončit, ačkoliv z počátku to s ní nevypadalo vůbec nadějně."
SU: Většinu velkých staveb ve městě ale hradí stát nebo kraj. Podílí se na nich nějak i město?
Jakobec: „Samozřejmě. A když ne přímo, tak se podílí na některých souvisejících akcích. Například několika miliony přispíváme na přemostění u chemičky, a něco nás bude stát i přestavba stávající silnice do Poříčí na cyklostezku. Díky tomu budou moci cyklisté, kromě jednoho křížení se silnicí, projet celé město od Poříčí až ke klášteru a dál kolem Ranžíru, aniž by se dostali na silnici.
Kromě toho se podílíme i na stavbě dopravního terminálu šesti miliony a za dalších 2,5 milionu z rozpočtu města jsme odkoupili od Českých drah část vlakového nádraží. Tu budeme nyní pronajímat autobusovým dopravcům. Díky tomu si lidé budou moci koupit lístek na vlak i autobus na jednom místě. A to zdaleka není vše. Současné autobusové nádraží město přestaví na záchytné parkoviště. Takže konečně lidé, kteří jdou na bývalé HDB nebo do sousední školy a sportovní haly, budou mít kde zaparkovat. A to ani nemluvím o tom, že konečně budou další parkovací místa pro návštěvníky. Třeba letos během soutěže ohňostrojů nám lidé parkovali doslova po celém městě."
SU: Při tom jak je město rozkopané se asi nedá nezeptat. Proč se to všechno staví najednou? Nedalo se to udělat nějak postupně?
Jakobec: „Staví se, když to jde. Západní obchvat byl závislý na tom, kdy skončí sypání v areálu bývalého lomu Medard. Další věci jsou závislé na tom, zda jsou nebo nejsou dotace. A když jsou, bylo by škoda je nevyužít. Nehledě na to, že až všechny ty stavby skončí, budeme mít v Sokolově vyřešenou dopravní situaci prakticky na desítky let. Hlavně tím, že odsud zmizí tranzitní doprava. Navíc západní obchvat bylo nutné udělat co nejdříve i v souvislosti s probíhajícím napouštěním jezera Medard. A to nemluvím ani o tom, že by tam měla vyrůst vůbec nejdelší in-line dráha v kraji, která bude mít deset kilometrů na délku. Až tohle vše bude v provozu, budou na Medard každé léto mířit tisíce lidí. A ti by za normálních okolností projížděli všichni přes Sokolov a Svatavu."
SU: A kdy přestane Sokolov být velkostaveništěm a život se zde vrátí do běžných kolejí?
Jakobec: „Většina hlavních staveb by měla být hotová do konce příštího roku. Nicméně klid asi nebude nikdy. Příští rok na jaře začneme opravovat silnice na Vítězné a pak budou pokračovat další. Ale to už budou ve srovnání se současným stavebním boomem maličkosti. Ale myslím, že v porovnání s tím, co díky právě probíhajícím stavbám lidé v Sokolově získají, za to ty dva roky problémů rozhodně stojí."
(red)