Výroba a obchod
Generální oprava dalšího těžního stroje
"Především dojde k vybavení rýpadla novým řídícím systémem a nahrazení původního soustrojí Wart - Leonhard měniči Siemens" říká Radovan Zima, vedoucí sekce Těžba uhlí divize Jiří společnosti Sokolovská uhelná. Obě tyto změny přinesou především zlepšení provozní bezpečnosti, kdy bude mít obsluha k dispozici mnohem přesnější údaje i jejich vyhodnocení nezbytné pro rozhodování o dalším postupu těžby.
Celkově bude po generální opravě rýpadlo vybaveno natolik, že by teoreticky mohlo být schopno i zcela samostatného provozu bez zásahu obsluhy. Do systému lze totiž začlenit například systém GPS a další technologie. "Nicméně současné předpisy takový provoz neumožňují, takže i přes vybavení tím nejmodernějším řídícím systémem bude pro jeho provoz nadále nutná přítomnost člověka."
Stejným systémem bude v následujících letech vybaveno i zbývajících pět kolesových rýpadel v lomu, stejně jako strojů pracujících v nedalekém lomu Družba. Na řadu by tak měla ročně generální oprava vždy jednoho rýpadla, která zabere přibližně osm měsíců. Jejich výsledkem by mělo být prodloužení životnosti všech celků až do úplného vyuhlení ložiska.
K jedné ze zajímavostí generálních oprav kolesových rýpadel v lomu Jiří je jejich transport. Opravy, realizované společností Sokolovské strojírny totiž probíhají na montážním místě Marie u Královského Poříčí. V praxi to znamená, že rýpadla musí ze své pozice absolvovat velmi náročný transport po vlastní ose v délce kolem pěti kilometrů.