Mráz těžbě do jisté míry svědčil, sníh naopak vůbec. Kvůli potížím s pasovou dopravou musela být dokonce na obou lomech přijata dočasně mimořádná opatření.

Především těžebních provozů Sokolovské uhelné se významně dotkla letošní zima. Ta byla proti loňsku nejen bohatší na sněhové srážky, ale také výrazně chladnější.

„Střídání vydatného sněžení s mrazy naší technologii obecně příliš nesvědčí," potvrzuje Radovan Zima, vedoucí sekce Těžba uhlí divize Jiří ve Vintířově. Teploty hluboko pod nulou na jedné straně zpevňují terén v lomech, který je díky tomu průchodnější pro techniku. Na straně druhé ale přimrzající sníh působí velké potíže s prokluzy pasových dopravníků, zamrzání klapek, nebo zanášení násypek. Časté výpadky technologie vlivem klimatických podmínek zapříčinily výrazný pokles skládek ve Vřesové i Tisové. „Museli jsme tak počátkem ledna dočasně zastavit i provoz technologického celku TC 2/1, a lidi převést na čištění pasových dopravníků sekce Těžba uhlí, abychom udrželi těžbu," popisuje kritický stav vedoucí sekce Těžba uhlí.

Obdobná byla situace i na sousedním lomu Družba. Potvrzuje to vedoucí tamní sekce Lom Miroslav Škrabal. „Sníh se nám nalepoval na bubny, na prašné pasy atd. A i když nám hodně pomohlo osazení hlavních pasů keramickými bubny, kde jsou prokluzy menší, bez pomoci lidí z báňské záchranky a dalších pracovníků naší sekce bychom si poradili jen velmi těžko."

V letošních složitých podmínkách naštěstí nedošlo k žádné větší havárii, jakou bylo například prasknutí kolesa jednoho z rýpadel na lomu Jiří v důsledku těžby v tvrdých polohách uprostřed mrazivé zimy roku 2005. „I tak si ale lidé v obou lomech, především zámečníci a elektrikáři provozní údržby, kteří pracují i v těch nejtěžších podmínkách venku, na přelomu roku užili své," shrnuje Zima situaci. Díky pracovnímu nasazení všech lidí se nakonec počátkem února podařilo zásoby ve Vřesové i Tisové dostat zpět na potřebnou úroveň.

Proti lomům naopak zpracovatelská část ve Vřesové ustála přelom roku bez obtíží, ale ani zde nebyl zrovna klidný. Potvrzuje to Marie Holíková ze sekce MTZ. Právě tato sekce totiž zásobuje provozy Sokolovské uhelné zimním materiálem jako je například posypový materiál, nebo zimní a arktická nafta.

Zatímco mnohým městům a obcím v kraji, kvůli zimě vydatné na sněhové srážky, už koncem ledna sůl docházela, firmě se díky předzásobení tyto problémy vyhnuly. „Na druhou stranu i nám už ale zásoby posypové soli pomalu začínají docházet," říká Holíková.

Od počátku října se jí totiž v provozech spotřebovalo cca 100 tun, což je zhruba o čtyřicet procent víc než za stejné období v loňském roce. A doplňování zásob je, kvůli vysoké poptávce v celé České republice poměrně složité. „Nicméně během týdne máme přislíbenou dodávku ještě pěti tun posypové soli, a o dalších 24 tunách jednáme," dodává Holíková.

Bez větších potíží se naopak letos podařilo zajistit také zásobování všech provozů zimní i arktickou naftou. Jen té první se ročně v provozech Sokolovské uhelné spotřebuje téměř osm milionů litrů. Slouží nejen pro autodopravu nebo techniku v lomech, ale také pro provoz záložních agregátů a další techniky. Kvůli mrazům pak letos firma objednala i necelých sedmdesát tisíc litrů takzvané arktické nafty, která je použitelná do -32 stupňů Celsia.