Letošní chladné počasí se projevilo především na spotřebě zimního materiálu v těžebních provozech Sokolovské uhelné i ve zpracovatelské části ve Vřesové.

Výrazně nižší teploty a sněhové srážky, které vydržely v regionu v souvislé pokrývce, s malou přestávkou, od ledna až do března. Takový byl průběh letošní zimy. Dopadům klimatických vlivů se tak nevyhnuly ani těžební provozy Sokolovské uhelné.
„Naštěstí se neprojevily žádné výrazné nedostatky nebo neřešitelné problémy," říká Jiří Milt, vedoucí technolog sekce Koordinace a řízení výroby úseku Výrobního ředitele Sokolovské uhelné. A to i přesto, že na konci ledna a v polovině února lomy čelily sněhové kalamitě, nebo opakovaným teplotám hluboko pod bodem mrazu. Ty dokonce plných 37 dní nestouply nad -5 °Celsia a nejnižší hodnota byla naměřena 19. prosince, kdy mráz dosáhl hodnoty -18,5 stupně.
„Asi největší problémy tak působilo namrzání uhelných souprav, které přepravují uhlí z našich nakládacích stanic do elektrárny v Tisové," popisuje situaci Milt. Oba rozmrazovací tunely, které firma provozuje ve Vřesové tak letos jely doslova na plný výkon, a stejně tak bylo využíváno mechanické čištění Falls v Citicích, které významně snižuje riziko namrzání vagónů.
I když většina opatření probíhala v již zaběhlém schématu přípravy, kam patří například nahrazování panelů v kolejových přejezdech pískem, letošní zima se neobešla bez mimořádné výpomoci v těžebních provozech. S úklidem sněhu na pásových dopravnících nebo násypkách tak muselo pomáhat až dvacet pracovníků Závodní báňské záchranné stanice a koncem ledna dokonce na těžbě museli vypomáhat i pracovníci z odstaveného technologického celku 2/1 sekce Skrývka.
Stejně jako v jiných místech republiky se ale i v provozech Sokolovské uhelné začal v závěru zimy projevovat nedostatek posypové soli. „Nicméně jsme jinak nezaznamenali žádné větší problémy a podařilo se postupovat přesně podle plánu údržby chodníků i komunikací," dodává Milt s tím, že nejvýrazněji se tak letošní zima projevila hlavně ve spotřebě materiálu.
Od počátku zimy se tak do konce února v provozu spotřebovalo téměř 120 tisíc tun posypové soli, více než sto tisíc litrů leteckého petroleje nebo téměř 26 tisíc kilogramů absodanu, který se používá na zamezení prokluzů pásových dopravníků, nebo téměř 1400 litrů arktické kapaliny do odstřikovačů automobilů.
(red)