Zimní opatření v lomech prošla opět po roce zatěžkávací zkouškou. Po dlouhé době jela část technologie také na Štědrý den a Silvestra.

Výrazné přívaly sněhu na počátku prosince zkomplikovaly provoz v obou těžebních divizích Sokolovské uhelné. V lomech totiž napadlo téměř naráz až dvacet centimetrů sněhu. Zatímco v jiných částech země kolabovala doprava, provoz lomů se podařilo udržet.

„Samozřejmě to mělo na nás dopad," říká Radovan Zima, vedoucí sekce Těžba uhlí divize Jiří ve Vintířově. V noci z prvního na druhého prosince museli v lomu omezit nakládku pro externí odběratele a prioritně se zajišťovala těžba pro klíčovou elektrárnu v Tisové a zpracovatelskou část ve Vřesové.

Na pomoc při odklízení sněhu z některých klíčových částí technologií pak museli být povoláni také báňští záchranáři. Ti čistili lezeckým způsobem například sníh ze střech rozvoden pasových stanic a pomáhali i na jiných místech. Svůj provoz pak zastavil i velkostroj KU 300/25 a jeho osádka byla nasazena také na odklízení bílé nadílky.

V dvacetistupňových mrazech, které provoz sužovaly na přelomu prosince a ledna, se navíc nezastavila ani pasová doprava, u které by hrozilo zamrznutí. Navíc kvůli nízkému stavu havarijních skládek zůstala v provozu také na ranní směně těžba v lomu Jiří během Štědrého dne a Silvestra. V obou lomech pak byly v průběhu ledna nasazeny také takzvané tryskáče, což jsou letecké proudové motory používané k odstraňování zmrazků z koles rýpadel.

„Na druhou stranu to jsou všechno opatření, která jsou běžně plánována a která děláme každý rok. Letošní přívaly sněhu a mrazy tak nebyly v ničem výjimečné," říká šéf firemní výroby Jaroslav Jiskra. Sníh totiž těžařům každoročně ucpává přesypy na pasovkách a bagrech, způsobuje prokluzy pasů a další nepříjemnosti. I proto má firma zpracovaný rozsáhlý plán opatření, která jí umožňují zajistit provoz i v podmínkách, jaké panovaly během prosince a ledna. To ostatně potvrzuje i Miroslav Škrabal, vedoucí sekce Lom Družba.

„Bylo to jako každou zimu," konstatuje Škrabal, že i v lomu Družba se na základě připravených zimních opatření povolávali lidé do práce, aby zajistili provoz. „Samozřejmě ani my jsme nejeli na plný výkon, a odstavili jsme bagr z TC1 na čtrnáctém skrývkovém řezu, ale i to jsou standardní opatření."
V nich se Družba od sousedního lomu Jiří liší především tím, že zde přepravu skrývky a v malém množství i uhlí zajišťuje kolejová doprava. Ta má při přívalech sněhu problémy především se zanášením výhybek, přejezdů a některých dalších částí.

„Nicméně i zde máme připravená podle počasí jednotlivá opatření, kdy má samozřejmě prioritu těžba uhlí, a pak teprve sypání skrývky," dodává Jiskra s tím, že zatímco na silnicích nástup zimy připomínal konec světa, pro horníky žádným velkým překvapením nebyla. „Prostě v zimě napadne sníh. Dělá problémy samozřejmě i nám, ale snažíme se na ně být připraveni."

Žádné zásadnější obtíže v provozu nezpůsobilo ani odtání mas sněhu v půli ledna. Bylo totiž relativně plynulé a obešlo se bez dalších větších dešťových srážek. Doly totiž disponují dostatečným množstvím velkokapacitních čerpadel, která se dokáží s podobnou situací vypořádat.

POPIS K FOTOGRAFII v prexu:

Kvůli dvacetistupňovým mrazům musely být na přelomu roku v těžebních provozech Sokolovské uhelné použity také letecké motory k odstraňování zmrazků z kolesových rýpadel. Na snímku motor z proudové stíhačky L39 na speciálním železničním podvozku nasazený v lomu Družba v Novém Sedle.