Sloučení divizí Jiří a Družba do jednoho celku souvisí se skluzem vnitřní výsypky lomu Jiří, ke kterému došlo v roce 2009 a jím vynucenými změnami v postupu dobývání.

Od ledna zahájila svou činnost nová divize Těžba. Nahradila tak dosavadní dvě organizační složky firmy zajišťující samostatně provoz lomů Jiří ve Vintířově a Družba v Novém Sedle. Ředitelem nové divize byl jmenován František Kastl.

Přípravy na organizační sloučení stávajících divizí začaly už počátkem loňského roku. Vedle zajištění plynulého pokračování výroby navíc šlo také o to najít vhodné uplatnění pro pracovníky z končícího lomu Družba. Soubor opatření vedoucích k postupnému ukončení jeho provozu proto po rozsáhlých přípravách odstartoval v červnu 2010 a vyvrcholil zastavením těžby skrývky v závěru roku.


Družba zatím v provozu

„Bylo to poměrně náročné," přiznává tehdejší šéf Družby František Kastl. Už v srpnu, kdy byla dokončena generální oprava rýpadla K300/21, přešel tento velkostroj i s osádkou na sousední lom Jiří, kam byly následně převedené také osádky odstavených rýpadel typu K800. V průběhu prosince pak došlo na stěhování administrativy lomu z Nového Sedla. To, vedle přesunu lidí a nábytku, znamenalo i převoz tun papírové dokumentace k těžebním nebo kolejovým technologiím, samotnému lomu i jeho zaměstnancům. Ani to ale neznamená úplné uzavření lomu. Ten bude fungovat až do druhé poloviny letošního roku. Jeho řízení však už nebude probíhat z Nového Sedla, ale z vintířovského sídla nové divize Těžba. „Přibližně do srpna se zde bude ještě těžit uhlí o objemu zhruba 830 tisíc tun, dojde k položení svahu hlavní dobývací fronty a počítáme ještě s těžbou takzvaného předpolí," vypočítává Kastl s tím, že více než sedm milionů tun uhlí letos bude vytěženo v sousedním lomu Jiří. Drtivá většina zaměstnanců lomu Družba ale z Nového Sedla přešla už koncem loňského roku do nově vznikající divize Těžba ve Vintířově, případně jiných organizačních složek společnosti. To umožnil i fakt, že ve stejné době odešlo do penze téměř pět desítek pracovníků firmy v důchodovém věku. V areálu divize tak zůstala už pouze sekce Lom a hlavní dispečink.

Práce pro dva tisíce lidí

Struktura nově vzniklé divize Těžba, která má v souhrnu téměř dva tisíce zaměstnanců, se v podstatě nemění proti předchozí těžební divizi Jiří. Výjimku tvoří zrušení sekce ÚTT, které souvisí s již dlouhodobě probíhajícím postupným odstavováním technologií v areálu bývalého Přátelství v Citicích. Pod firemní divizi Zpracování pak přešla sekce Drtírna, která je provozně spjatá s kombinátem ve Vřesové a sekce Rekultivace byla začleněna nově do firemní divize Služby. K nejviditelnějším změnám pak dojde v nadcházejících měsících především v provozech bývalé divize Družba. Tou první je již probíhající likvidace kolejové dopravy v areálu bývalého lomu Medard. Koleje i troleje budou demontovány až k montážnímu místu Marie v Královském Poříčí a umožní tak vytvoření prostoru pro výstavbu další části silničního obchvatu města Sokolov. Práce na likvidaci trati budou ukončeny v květnu tohoto roku. Po dotěžení uhlí v lomu Družba pak během srpna začne demontáž pasových dopravníků v lomu až po nakládací stanici. Osádky těžebních technologií pak přejdou na lom Jiří a následná demontáž skončí přibližně v polovině roku 2012. Následně už bude probíhat pouze těžba na předpolí lomu Jiří mezi Novým Sedlem a Královským Poříčím. „Pokud jde o využitelnost těchto technologií, počítáme, že i nadále využijeme pasové dopravníky v rámci TC1, možná drtiče a nějaké další drobnosti," říká Kastl s tím, že ostatní technologie postupně skončí ve šrotu. Zřejmě lepší osud by měl čekat budovy divize, kde se v současné době intenzivně hledají možnosti jejich dalšího využití, mimo jiné například formou přestavby na byty.

Změny také ve vedení

Nejdéle ze současných technologií rušené Družby tak zřejmě přežije kolejová doprava. Ta má práci nejméně na následujících pět let na předpolí lomu a převozu uhlí do zpracovatelské části ve Vřesové. Po roce 2015 ale dojde k redukci jejího vozového parku, kdy budou vyřazeny staré lokomotivy a v provozu zůstane pravděpodobně pouze 11 kompletně repasovaných strojů. Generální oprava posledního z nich v Novém Sedle finišuje právě v těchto dnech. K výrazným změnám v souvislosti se sloučením těžebních divizí došlo také na řídících postech. Do funkce hlavního inženýra divize Těžba tak byl jmenován Zdeněk Kupr, hlavním mechanikem se stal Petr Slapnička a vedoucím oddělení přípravy výroby Zdeněk Dražný. Ředitelem divize Těžba se pak stal František Kastl, dosavadní ředitel divize Družba. Ten působí ve společnosti od roku 1983, kdy začínal na autodopravě bývalého dolu Pohraniční Stráž. Později působil jako specialista lomu Družba, kde od roku 2002 až do letošního ledna zastával funkci ředitele divize.

DTěžba