Výroba a obchod
Organizační změny v divizi Služby
Sloučení těžebních divizí, ke kterému došlo od ledna letošního roku neovlivnilo jen pracovníky lomů Družba a Jiří. Zásadní dopad mělo také na firemní divizi Služby. Do jejího chodu se tato zásadní změna promítla jak v organizační rovině, tak z hlediska nákladové oblasti.
„Pokud se jedná o organizační změny, jde především o začlenění sekce Rekultivace do naší divize. S tím pak souvisí zajištění plánované investice Výstavba bioplynové stanice, kterou tato sekce připravuje, i řada dalších věcí," popisuje Jan Smolka, ředitel divize Služby. Jím řízená část firmy donedávna zajišťovala především údržbu technologií v rámci firmy, měření a regulaci, nebo autodopravu a další činnosti. K nim tak nově přibude i řada věcí, které se budou týkat oblasti zemědělských a lesnických rekultivací.
„V důsledku sloučení těžebních divizí a postupného omezení těžby v Novém Sedle, ale roste tlak na maximální efektivitu v nákladové oblasti. A to samozřejmě ovlivní i činnost sekce Rekultivace," říká ředitel divize Služby. Rekultivace by měly opětovně zajišťovat například těžbu dřeva v předpolí lomu Jiří, kterou dosud z větší části řešily externí firmy. Ostatně nahrazování subdodavatelů se netýká jen této oblasti.
"Snaha využít v maximální míře vlastních pracovníků a techniky se týká také údržby. Například při pracích ve Vřesové tak budeme v mnohem větší míře nahrazovat externí dodavatele. Při jejich nahrazování vlastními kapacitami je pak nutné všude docílit nižších cen dodávek, má-li být v nákladové oblasti docíleno potřebného efektu," konstatuje Smolka s tím, že pokud bude firma využívat externí dodavatele, tak jen u vysoce specializovaných prací, které nelze odborně nebo kapacitně zajistit.
Obdobně jako ve zpracovatelské části se tlak v nákladové oblasti divize Služby projevuje i v těžební části údržby. Vzhledem k útlumu těžby na Družbě se snižuje i potřeba a požadavky na údržbu, ukončily se generální opravy lokomotiv a v průběhu celého letošního roku se budou snižovat i vlastní požadavky na údržbu. Ale na druhé straně od prvního dubna údržba na těžební části přebírá v plném rozsahu opravy rypadel E2,5. Vzhledem k poklesu požadavků na údržbu z těžební části jsou převáděni pracovníci v rámci divize na údržbu technologií na zpracovatelské části.
"V současné době navíc hledáme i společné realizace s oběma divizemi, pokud jde například o repase jednotlivých dílů technologií, nebo dokonce jejich výrobu, která dnes probíhá často externě," vypočítává ředitel divize Služby.
Pokud by se totiž v rámci společnosti nepodařilo optimalizovat nákladovou část, bylo by nutné v souvislosti se zastavením dobývání uhlí v Novém Sedle snížit stavy zaměstnanců Sokolovské uhelné jednorázově až o tisíc lidí. Zachování pracovních míst ale, vedle již zmíněných opatření, má pomoci také odbourání najímání externích dopravců například na přepravu materiálu sklápěcími vozy.
„"Totéž se týká i snižování nákladů na ostrahu. Ve spolupráci s firmou Ibis se budou na některých úsecích do ostrahy postupně začleňovat i naši vlastní pracovníci," dodává Smolka s tím, že do konce letošního roku by mohlo jít až o šest desítek zaměstnanců Sokolovské uhelné.
„Celkovou snahou těchto kroků bude zajistit fungování divize v nových podmínkách tak, aby se podařilo předejít dopadům v sociální oblasti, ale zároveň nedošlo k ohrožení provozní bezpečnosti i výkonnosti společnosti," dodává ředitel divize Služby.
Souběžně s těmito složitými opatřeními v nákladové a personálně organizační oblasti se navíc divize Služby bude muset v roce 2011 vypořádat i s likvidací majetku bývalé divize Družba v Novém Sedle. Část objektů, které se nachází v dolovém území a není pro ně již využití, tak zřejmě bude čekat demolice. U těch mimo dolové území se zvažuje možný odprodej nebo pronájem.
Totéž pak platí pro budovy Sokolovské uhelné v areálu bývalého závodu Přátelství v Citicích. Kromě objektu podnikového archivu nebo provozované části třídírny uhlí, by si zde firma chtěla ponechat pouze nezbytné budovy a ostatní se snažit odprodat, případně zlikvidovat.