Některé stroje se postupně přesouvají do sousedního lomu Jiří, kde nahradí starší technologie, o osudu dalších se teprve rozhodne. Část zřejmě čeká prodej, zbytek likvidace.

Doslova před očima mizí v těchto dnech dobývací i dopravní technologie z lomu Družba v Novém Sedle. Ten ukončil těžbu uhlí k 31. srpnu letošního roku a v současné době zde probíhá už jen těžba skrývky dvěma velkostroji. I ta se ale v roce 2015 definitivně zastaví.

"V současné době tak jsou již odstaveny tři kusy velkostrojů KU300, včetně pásových vozů a dopravních linek," potvrzuje František Kastl, ředitel divize Těžba Sokolovské uhelné s tím, že v současné době v lomu probíhá urychlená demontáž jednotlivých část technologií a jejich přesun.

"Část, jako například zmodernizované pásové vozy z Družby využijeme coby náhradu za starší technologii v lomu Jiří," říká ředitel divize s tím, že zbývající technika se soustředí na montážním místě Marie u Královského Poříčí. A to hned ze dvou důvodů.

"Tím prvním je, že zatím není rozhodnuto o jejím dalším osudu," konstatuje Kastl. V úvahu přichází buď odprodej, demontáž na náhradní díly, případně likvidace. "V současné době proto zvažujeme, co bude výhodnější jak z provozního, tak ekonomického hlediska."

Druhým důvodem je nutné zajištění odstavených strojů. A to jak z hlediska bezpečnosti, tak kvůli ochraně proti krádežím. "Na menší ploše je totiž snazší zajistit efektivní ochranu. Montážní místo je navíc oplocené a disponuje zesílenou ostrahou včetně psů, i další potřebnou technikou," vysvětluje Kastl.

V souvislosti s demontáží technologií a vyklízením Družby pak byla do oblasti přesunuta také ostraha z bývalého lomu Medard. Koncem září proběhlo navíc jednání mezi zástupci Sokolovské uhelné, bezpečnostní agentury Ibis a obvodními odděleními Policie České republiky Sokolov, Sokolov venkov, Habartov, Chodov a Loket, na kterém se dohodla zesílená spolupráce těžařů i státní policie.

Do konce října by měly být demontovány linky dálkové pásové dopravy 91 až 94, a 32 až 35, po kterých bude následovat jedna ze dvou pevných linek, včetně kladivového drtiče a nakládací stanice.