Opatření přijatá Sokolovskou uhelnou zahrnují vše od nákupu zimní nafty a posypové soli až po personální zajištění údržby kolejí, vozovek nebo dálkové pásové dopravy uhlí.

Ačkoliv meteorologové v nejbližší době počítají pouze s mírným ochlazením, Sokolovská uhelná naplno žije zimou. V uplynulých dnech totiž aktualizovala rozsáhlý soubor opatření, která mají za cíl jediné. Zajistit provozuschopnost těžební i zpracovatelské části v případě nástupu nízkých teplot a sněžení.

"Už od počátku listopadu mají naše provozy k dispozici zimní naftu, která umožňuje provoz až do mínus dvaceti dvou stupňů Celsia. A v případě potřeby máme zajištěné i dodávky arktické nafty," říká Jiří Milt, vedoucí technolog sekce Koordinace a řízení výroby úseku Výrobního ředitele Sokolovské uhelné. Stejně tak jsou firemní sklady předzásobeny potřebným množstvím kerosinu, posypové soli i dalšího materiálu.

"Pro případ nástupu silných mrazů pak máme vypracovaný i plán využití pracovníků ostatních sekcí při zajištění chodu klíčových technologií," vysvětluje technolog s tím, že nejohroženější v tomto směru jsou především těžební technologie. Jejich části totiž namrzají a musí se manuálně čistit. V případě větší sněhové nadílky pak je nutné také odklízení sněhu z hlavy sloje před postupem těžby.

"V těchto situacích počítáme hlavně s posílením lomu o hlubináře, pracovníky báňské záchranné služby, přestavbáře a pracovníky skrývkové technologie," vypočítává Milt s tím, že prioritně se počítá s jejich nasazením takzvaně od nejlepšího k nejhoršímu uhlí.

Velmi důležité je pak také zajištění dopravních cest. V případě dálkové pásové přepravy uhlí z lomů na povrch vyřešilo dlouholeté problémy postupné osazení všech poháněcích bubnů gumokeramickým povrchem. Ten snižuje riziko prokluzů a dokáže bezproblémový provoz linek zajistit i za poměrně hustého sněžení.

"U kolejové dopravy jsme již vyjmuly panely z přejezdů, aby nemohlo dojít k jejich zvednutí vlivem mrazů, a následným škodám na lokomotivách," říká Milt s tím, že toto opatření se již osvědčilo v minulosti a nyní je automaticky prováděno na počátku každé zimy. "Kromě toho jsme vyzkoušeli jak kolejový pluh, tak tryskáč a sněhovou frézu, nebo provoz rozmrazovacích tunelů. Takže by měla být plně připravena i kolejová doprava."

V případě zpracovatelské části Sokolovské uhelné ve Vřesové došlo už v průběhu podzimu na kontroly a případné opravy klíčových rozvodů počínaje horkovody a konče elektrotopy. Nyní se zde zimní příprava soustředí především na údržbu komunikací, kterých je ve Vřesové několik kilometrů. Jako první se tak budou v případě nástupu zimy odklízet páteřní komunikace, autobusové nádraží a parkovací plochy.

"Naopak méně významné komunikace se odklízejí až takzvaně na zavolání," shrnuje zimní přípravu v provozech sokolovské uhelné Milt. Zároveň však upozorňuje na fakt, že ani sebelepší příprava nemůže zaručit stoprocentní chod všech technologií a stoprocentní sjízdnost všech komunikací. "Ať se nám to líbí nebo ne, příroda má navrch. Ale snažíme se případná rizika snížit na minimum."