Likvidace technologií a budov bude probíhat až do roku 2013, o dalším osudu areálu se jedná. Mohl by po kompletním uvolnění sloužit například jako průmyslová zóna.

Ústřední třídírna uhlí Tisová (ÚTT) v areálu bývalého závodu Přátelství Citice definitivně skončila. Společnost Sokolovská uhelná zastavila provoz i posledních částí technologie a začala s její postupnou demontáží.

Podle Františka Kastla, ředitele divize Těžba Sokolovské uhelné, byla hlavním důvodem postupného ukončení provozu ÚTT racionalizace provozů firmy. Po zastavení tamní výroby hnědouhelných briket totiž rozsáhlý areál sloužil už jen produkci tříděného uhlí a zauhlování sousední elektrárny Tisová (ETI).

"Kvůli situaci na trhu jsme ale v roce 2009 ukončili i výrobu tříděného uhlí, a následně se dohodli se společností ČEZ na změně způsobu zauhlování elektrárny po kolejích," vysvětluje ředitel divize Těžba. Zatímco dřív mířilo uhlí z Vintířova nejprve na jižní zásobník ÚTT, a teprve poté přes pasové váhy do sousední ETI, dnes najíždí vlakové soupravy přímo k zásobníkům elektrárny.

"Zjednodušeně řečeno to pro nás znamenalo pouze přehození výhybky, ale s velkým dopadem na ekonomiku provozu," říká Kastl. Zbytková část ÚTT totiž jen kvůli zauhlování elektrárny zaměstnávala 25 lidí, od řidičů pomocné mechanizace až po obsluhu velínu. Roční náklady na její provoz tak dosahovaly až osmi desítek milionů korun.

"V současné době tak část zaměstnanců přešla do jiných provozů firmy, a zbytek jsme převedli na ranní směnu," shrnuje situaci Kastl s tím, že v tomto režimu zůstanou nejméně do konce roku 2012, respektive do úplného ukončení likvidace areálu ÚTT. Na jejím konci by pak v Citicích měla zůstat stát pouze správní budova kde sídlí podnikový archiv Sokolovské uhelné, některé menší budovy a železniční vlečka.

"Pokud jde o další osud vzniklé plochy, v současné době hledáme možnosti jejího využití," dodává ředitel divize Těžba. Jednou z možných alternativ je například nová průmyslová výstavba, protože celý areál je zasíťovaný, a dobře dopravně dostupný jak po železnici, tak pro silniční dopravu s blízkým nájezdem na rychlostní silnici R6.

ÚTT byla vybudována v v druhé polovině padesátých let minulého století.
Důvodem k výstavbě rozsáhlého areálu byla především vysoká poptávka po briketách, která vyvolala nutnost výstavby nové výroby, a nutnost zajištění dostatečné kapacity pro třídění hnědého uhlí. Kvůli rychlému rozvoji lomů Sylvestr, Medard a Libík totiž dosavadní kapacity přestaly stačit.

ÚTT Citice