Výroba a obchod
Blíží se letní odstávky technologií
Doslova v plném proudu jsou v těchto dnech v provozech Sokolovské uhelné přípravy na pravidelné letní opravy technologií. Letošní odstávky už po třetí proběhnou v režimu dvouleté periody, takže zatímco loni byla kompletně zastavena jak těžební tak zpracovatelská část, letos se budou práce týkat jen několika vybraných technologií.
"Tím že nestojí kombinát ve Vřesové, proběhnou jak na lomu Družba, tak na lomu Jiří, pouze standardní odstávky velkostrojů podle plánu oprav," říká Zdeněk Dražný, hlavní inženýr divize Těžba. Oproti rokům, kdy probíhá celopodniková odstávka, budou tyto opravy rozloženy do delšího časového úseku. "Musíme vycházet z kapacit divize Služby i ze skutečnosti, že za běžného provozu nemůžeme odstavit pět velkostrojů najednou."
První revize proto začala již v březnu na Technologickém celku 2/2 na skrývce, a na uhlí proběhla první na přelomu dubna a května. V současné době probíhá revize rýpadel KU300/5, poté bude následovat KU 300/18 a souběžně se budou dělat i pasové vozy. "Rozsah těchto povinných revizí pak je podle toho, co konkrétní stroj absolvoval. Může zahrnovat práce od opravy dopravních cest, přes pojezdy, ale například je nutné udělat jednou za čas kontrolu lan, mazání, pásnic a podobně," vypočítává jednotlivé úkony Dražný.
Zřejmě nejsložitější bude situace na nakládací stanici lomu Jiří, která projde opravami za plného provozu. Nejprve totiž bude nutné odstavit nakládací stanici NS2, která nakládá uhlí na pět vlakových kolejí, a zastupovat ji bude stanice NS2A, která však nakládá pouze na koleje dvě. "Zatímco na NS2 tak není nutné kvůli vyjetí soupravy zastavit linku, NS2A to kvůli menšímu počtu kolejí neumí a bude tak složitější zajistit plynulost nakládky. Naštěstí v letních měsících je výrazně menší odběr, takže bychom to měli zvládnout".
Menší opravy čekají i jednotlivé pasové linky v lomech, nebo terminál uhelného meziproduktu, kde je nutné udělat revizi skládkových strojů. Průběžně, jak to umožní provozní podmínky, budou následovat i postupné kontroly a opravy trolejových vedení, příjezdových kolejí a dalších zařízení lomu. Zhruba z 98 procent si tyto práce zajistí Sokolovská uhelná vlastními silami. Pouze u vybraných specializovaných prací, jako je například vyvážení hlavní stavby velkostroje KU300/18, přijdou na řadu externí firmy.
Neméně náročná bude letos koordinace oprav ve zpracovatelské části Sokolovské uhelné ve Vřesové. I zde totiž většina z nich proběhne za plného provozu. Přes léto tak pojede hrubá i jemná drtírna, výroba multiprachu, sušárna i generátorovna. V provozu zůstanou i čtyři kotle teplárny s třemi turbogenerátory, nebo jeden blok paroplynové elektrárny. Výhodou tohoto řešení je, že v průběhu léta budou plně zachovány dodávky tepla a teplé vody pro Nejdek, Karlovy Vary, Chodov, Novou Roli i Nové Sedlo.
"Na Teplárně už v současné době probíhá generální oprava kotle K4 a turbogenerátoru TG2. Kotel se zároveň dovybavuje technologií na snížení obsahu oxidů dusíku ve spalinách a opravují se hořáky včetně prostor spalovací komory," říká Stanislav Kapr, hlavní inženýr divize Zpracování společnosti Sokolovská uhelná. Právě turbogenerátory jsou jednou z nejnamáhanějších částí technologie teplárny. Pracují totiž s párou o teplotě 535 °C a tlaku kolem 13,5 MPa a každý z turbogenerátorů za rok vyrobí přes 400 tisíc megawatt elektrické energie.
"U paroplynové elektrárny situace vyřešíme tak, že se odstaví od začátku července její druhý blok, kde proběhne oprava spalovací turbíny, pak budou provedené větší opravy na kotli, ve kterém se využívá teplo spalin pro výrobu páry pro parní turbínu," vysvětluje Kapr s tím, že teprve po spuštění a najetí celého bloku se odstaví i první část elektrárny na celkovou inspekci.
Souběžně s elektrárnou bude mimo provoz i první rectisolová řada, kde dojde na opravu kolony 1D1 sloužící k chlazení a přečištění energoplynu pro elektrárnu, a činnost zastaví i odsíření WSA. Na něm se chystá oprava kondenzátoru E208, kde se sráží kyselina sírová, včetně výměny vyzdívky i oprav ocelové konstrukce.
"Za plného provozu naopak proběhnou významné opravy na sušárně, kde se chystá oprava uhelných dopravních tras na teplárnu," dodává Kapr s tím, že v současné době probíhají již práce na nejdelších dopravnících, kratší pak přijdou na řadu během léta. I přes jejich odstavení přitom bude nutné do teplárny i nadále dopravovat denně až devět tisíc tun uhlí.