Vyšší náklady si vyžádá hlavně náročnější údržba komunikací v těžební části Sokolovské uhelné. Relativně teplý průběh zimy ale na samotnou těžbu zatím nemá vliv.

Výrazně teplejší průběh letošní zimy svědčí technologiím v těžební části Sokolovské uhelné. Vyjde ale podstatně nákladněji než mrazivý loňský rok. Vyplývá to z dosavadních poznatků pracovníků divize Těžba.

"V porovnání s loňskem je zatím průběh zimy výrazně mírnější," potvrzuje Radovan Zima, vedoucí sekce Těžba uhlí. "Ale vyžádá si zcela určitě vyšší náklady."

Zatímco před rokem se těžba musela vypořádat hlavně se zamrzajícími vagonovými váhami, namrzáním nakládacích pásů nebo prokluzy dopravníků, letos je se potýká především s rozmočeným dnem lomu.

"V měkkém terénu jsou problémy s průjezdností. Častěji dochází k uvíznutí techniky a důsledkem jsou i poškození vozidel v podvozkové části," říká vedoucí sekce s tím, že jediným řešením jsou neustálé opravy cest v lomech. "To znamená nejen častější údržbu pomocí mechanizace, ale také neustálé zpevňování rozmáčených komunikací," říká Zima. K němu se používá štěrk a kamenivo z kamenolomu v Rozmyšlu, který je nutné do lomu převážet a následně nasadit mechanizaci na úpravu. A to vše s sebou přináší vyšší spotřebu nafty i dalšího materiálu.

"Na samotnou těžbu uhlí ale dosavadní počasí nemá v podstatě žádný vliv. A pokud, tak v některých ohledech dokonce pozitivní," říká Zima. Jde například o to, že odpadá nutnost odklízet sníh z hlavy sloje, aby se nezvyšoval obsah vody v těženém uhlí. Loňské mrazy si pak dokonce vyžádaly i mimořádné opatření, kdy musel být zastaven provoz velkostroje TC2 a jeho osádka musela být nasazena v jiných částech lomu, aby bylo možné zajistit kontinuitu těžby.

"Což se nám letos naštěstí zatím vyhnulo. Ale i kdyby ještě v závěru zimy přišly větší sněhové srážky nebo mrazy, máme vypracovaná potřebná opatření a těžbu by to nemělo ohrozit," dodává Zima. Mezi ně patří například nasazení členů báňské záchranné služby v provozech a některé další kroky. "Ty se dají navíc často realizovat i s určitým předstihem, protože vedení lomu pravidelně sleduje údaje meteorologů a podle nich vydává hlavní inženýr pokyny pro těžbu. Například její přerušení v silném sněžení aby nedošlo na nakládku mokré uhlí a podobně."

V těchto dnech ale těžba i další práce v lomu Jiří ve Vintířově běží doslova na plné obrátky. Začaly například přípravy další etapy prodloužení sběrných linek, a na montážní místo se postupně převáží poháněcí stanice z lomu Družba, které budou po nezbytných opravách nasazeny na Jiřím.

Zároveň se v lomu Jiří od počátku roku buduje druhá retenční nádrž v podloží a finišuje douhlení severních svahů pod nakládací stanici II. jako příprava na budoucí zakládání vnitřní výsypky lomu Jiří. Na počátku března pak začne odstávka velkostroje KU800/16, který čeká tříměsíční oprava technologie.