Výroba a obchod
20 let Podnikové spořitelny
Dvacet let od svého vzniku oslaví v letošním roce Podniková spořitelna Sokolovské uhelné. Ta je jedinou institucí svého druhu v České republice.
Podniková spořitelna byla založena 16. listopadu 1993 jako nové oddělení v rámci sekce Finance. Poskytovala své služby výhradně zaměstnancům společnosti, kteří měli možnost využívat běžnou vkladní knížku, termínované vkladní knížky s výpovědní lhůtou a později i platební kartu.
"V počátcích šlo především o nahrazení hotovostních výplat zaměstnancům společnosti formou tzv. výplatních sáčků jiným, bezpečnějším a produktivnějším způsobem," popisuje počátky podnikové spořitelny její dnešní vedoucí Marcela Kotousová. Výplata mezd zhruba osmi tisícům zaměstnanců, v té době, znamenala každý měsíc logistickou operaci, která se skládala z převozu velkých objemů hotovosti, jejího třídění do výplatních sáčků a poté distribuci po jednotlivých provozech společnosti. Celý tento proces si vyžádal nasazení významného počtu pracovních sil a bezpečnostní rizika s tím spojená byla vysoká.
"Mít účet v podnikové spořitelně ale bylo pro zaměstnance vždy dobrovolné," říká vedoucí Podnikové spořitelny Sokolovské uhelné. Přesto ještě do konce roku 1993 měla spořitelna prvních 48 klientů a do pěti let už v ní mělo účet téměř šest tisíc pracovníků společnosti. Svou roli v tom zřejmě sehrála i důvěra ve stabilitu Sokolovské uhelné v době, kdy Česká republika zažívala první vážné problémy v bankovním sektoru. A v neposlední řadě i skutečnost, že finanční prostředky na účtu zaměstnance byly solidně úročeny.
"Podniková spořitelna ale rozhodně neměla být konkurencí bankám, naopak se orientovala na segment trhu, který není pro banky lukrativní, tj. na segment klientely zaměřené na minimum služeb, kdy finanční prostředky jsou maximálně bezpečně spravované. Už od počátku proto na svých pracovištích poskytovala pouze relativně omezený počet produktů, mezi kterými bylo několik druhů vkladních knížek rozdělených termínově, a základní hotovostní i bezhotovostní platební styk," vysvětluje Marcela Kotousová.
To se nezměnilo až do konce první dekády nového tisíciletí, kdy spořitelna rozšířila služby o možnost využívání platebních karet. I tato relativně standardní součást dnešního života je však využívána klienty v minimální míře a to přes její nesporné výhody spočívající zejména v dostupnosti, bezpečnosti a jednoduchosti bezhotovostní úhrady. Do budoucna je možné rozšíření činnosti o distribuci výhodných bankovních nebo pojistných produktů a produktů platebního styku, pokud o ně bude mezi klienty zájem. Případná realizace by předpokládala získání příslušných oprávnění k zajištění těchto služeb.
Zásadní změnu v provozu Podnikové spořitelny znamenal listopad roku 2009, kdy došlo k přijetí nového zákona o platebním styku. Ten nově upravil podmínky pro poskytování služeb do té doby neregulované činnosti podnikových spořitelen jejich regulací, kdy do konce dubna 2011 musely získat povolení k činnosti platební instituce nebo svoji činnost ukončit. Podniková spořitelna tak musela zajistit veškeré požadavky stanovené zákonem před Českou národní bankou. Povolení k činnosti platební instituce podniková spořitelna získala koncem dubna 2011.
"V praxi to znamená, že dnes jsme dozorováni ČNB, externími kontrolami Fondu pojištění vkladů, auditorem společnosti včetně interních kontrol např. Výborem pro audit." Pro klienty znamená zavedení regulace činnosti ČNB další jistotu, pro nás pak výrazně náročnější správu," shrnuje aktuální situaci Marcela Kotousová. Klienti tak mají umístěny své finanční prostředky v renomované bance, přičemž tyto finanční prostředky jsou uloženy maximálně konzervativním (a tedy bezpečným) způsobem a kryty fondem pojištění vkladů. Nově pak od roku 2011 Podniková spořitelna může poskytovat své služby také třetím osobám, tedy nejen zaměstnancům firmy, ale zejména jejich rodinným příslušníkům, zaměstnancům dceřiných společností nebo bývalým zaměstnancům.
Podniková spořitelna Sokolovské uhelné dnes má svá pracoviště ve Vřesové, Vintířově a Sokolově.