Výroba a obchod

Konec ocelových gigantů

Vytvořeno: 7. červenec 2014

undefined

Šrotace těžební techniky na montážním místě Marie v Královském Poříčí.

Počet těžební techniky v sokolovském hnědouhelném revíru postupně klesá. Po odstřelu nejstarších rýpadel K 800/1 a 4 před dvěma lety nyní do šrotu zamíří i tři velkostroje KU 300 s pasovými vozy. Všechny čeká šrotace a částečné využití na náhradní díly.

„Je to v podstatě jediné možné řešení. Pro tuto techniku už nemáme využití," potvrzuje Pavel Francisko, technický pracovník úseku Hlavní mechanik Divize Těžba. Likvidace techniky je jedním z důsledků nedávného uzavření lomu Družba v souvislosti se skluzem vnitřní výsypky i postupného přibližování se k úplnému vyuhlení ložiska.

„V současné době už probíhá demontáž velkostrojů KU 300/14 a 31 a spolu s nimi zde budou postupně rozebrány i tři pasové vozy," vypočítává Francisko. Konkrétně jde o technologie s označením PVZ 1800/106, 1800/205 a 2500/204, které byly transportovány na montážní místo Marie poblíž Královského Poříčí. O samotnou likvidaci se pak postará externí společnost, která zvítězila v soutěži na odkoupení staré techniky.

„Na rozdíl od velkostrojů K 800 tentokrát nebude probíhat likvidace formou odstřelů, ale postupnou demontáží," říká Francisko s tím, že důvodu jsou částečně konstrukční a částečně provozní. Stará rýpadla K 800 totiž měla příhradovou konstrukci, která se dala snáze rozpojit pomocí trhaviny, což je u novějších strojů podstatně složitější. „Navíc v revíru stále fungují modernizované velkostroje KU 300S, takže některé části vyřazených strojů použijeme na náhradní díly."

Nejde přitom o nijak jednoduchou akci. Každý velkostroj KU 300S váží 1250 tun a dosahuje výšky 27 metrů a jeho demontáž je poměrně náročná jak z hlediska bezpečnosti, tak nároků na koordinaci průběhu prací. Podstatně menší pasové vozy mají hmotnost přesahující 300 tun a to vše musí z montážního místa Marie zmizet nejdéle do poloviny listopadu letošního roku.

Posledním ze tří vyřazených velkostrojů, vyrobených v letech 1973 až 1987, pak bude rýpadlo KU300/39. To je v současné době ještě v provozu a dokončuje těžbu severních svahů lomu Jiří v blízkosti nakládacích stanic. Na rozdíl od předchozích velkostrojů se ale bude likvidovat přímo v řezu lomu.

„Velkostroj bude pracovat až do 15. září a práci tak ukončí v době, kdy jsou zhoršené klimatické podmínky což by komplikovalo transport rýpadla napříč lomem. Navíc by transport na montážní místo Marie, které se nachází nad jižní částí lomu, znamenalo rozpojování pasových cest a tím pádem i výrazné omezení těžby. Proto jsme zvolili tuto cestu," vysvětluje Francisko důvody k likvidaci na poněkud neobvyklém místě.

Demontáže budou probíhat v řezu u PD 5 v takovém režimu, aby v co nejmenší míře zasahovaly do výroby. Souběžně s ukončením těžby velkostroje KU300/39 v severních svazích pak začnou práce i na jejich zpevnění a stabilizaci. Demontáž samotného rýpadla bude dokončena nejpozději do 15. prosince 2014.

Kromě likvidované technologie je v současné době na montážním místě Marie vyřazen z provozu také další velkostroj KU300/37, dva pasové vozy, pojízdné drtiče a poháněcí stanice PD. Ty zatím Sokolovská uhelná drží jako rezervu pro případ mimořádné události a pro následnou těžbu v oblasti lomu Jiří II.