Vztahy se zaměstnanci
Řidiči pomocné mechanizace
Mezi profese, se kterými se lze setkat v provozech Sokolovské uhelné, patří také řidiči pomocné mechanizace. Ačkoliv z běžného pohledu není řidič buldozeru nebo bagru příliš výjimečným povoláním, ti kteří pracují v těžební části dolů mají, na rozdíl od svých kolegů na stavbách, často ztíženou pozici. Mohou za to především náročné terénní podmínky, ve kterých se musí pohybovat.
Zatímco v uhelných lomech je to, hlavně v jarních měsících, těžký bahnitý terén s hrozícími skluzy svahů, jinde se musí vypořádat s opačnými extrémy, jako je enormně kamenité prostředí. A často je nezvyklá i samotná technika. S řadou mechanizmů, které v dolech jezdí, se totiž na běžné silnici jen tak nesetkáme.
Například v kamenolomu Sokolovské uhelné tvoří pomocnou mechanizaci, vedle hydraulických rýpadel na housenocových podvozcích, které zajišťují těžbu kamene, také třeba mohutné dempry. Zatímco na běžné nákladní auto se dá naložit kolem 12 tun materiálu, tito obři dokážou najednou odvézt až 40 tun. Což třeba v případě japonského stroje Komatsu HD405-7 znamená korbu s objemem 27,3 metru krychlového, hmotnost vozu 75 tun, a to vše pohání motor o výkonu 400 kW. Pro srovnání: běžné osobní auto má přibližně čtvrtinu tohoto výkonu.
„Samozřejmě na to, aby někdo mohl řídit podobný stroj, potřebuje trochu víc než běžný řidičský průkaz,” říká Jindřich Schmiedkunz, mechanik strojní údržby kamenolomu Rozmyšl. Vedle toho totiž musí mít takzvané „černé řemeslo“. Tedy kvalifikaci zámečníka, nebo obdobný obor, který je nutné doplnit o zácvik v provozu a kurz strojníka.
„Ten zajišťuje v případě Sokolovské uhelné podniková sekce vzdělávání, a zahrnuje hned několik tematických celků,” vysvětluje mechanik strojní údržby kamenolomu. Budoucí řidiči se tak musí nejprve naučit obecné vyhlášky, jak z oblasti bezpečnosti práce, tak ochrany životního prostředí. Na to pak základy hydrauliky, podrobnosti o samotné technice, se kterou budou pracovat, i dobývacích metodách používaných na daném pracovišti. A to vše si vždy jednou za dva roky zopakuje během povinných přezkoušení.
Pomocná mechanizace